Ek Gıdaya Geçiş - Başlangıç

Hoşgeldin Hayatımıza Ek Gıda
Ek gıdaya başlamak biraz heyecanlı, biraz meraklı bir dönemdir. Acaba yiyecekelri sevecek mi? Neler faydalı? Nelerden başlamalıyım?
Ben ek gıdaya başlamadan uzun bir araştırma yaptım. Özellikle neyi, neden veriyorum diye araştırma yaptım. Nelerin faydası var, benim için önemli olan aşamalardan biri de buydu. Ama ben size en başından öğrendiklerimi anlatacağım.

Tabiki herşeyden önce ilk 6 ay anne sütü olmalı. Çünkü malum anne sütünün mucizevi faydası tartışılamaz. Ama benim sütüm çok az olduğu için,3.aydan itibaren mama ve anne sütü devam ettiğimiz için biz 5.ayımızda ek gıdaya başladık.

Zaten 6-8 ay arası bebeğin günlük besin ihtiyacının %70'ini anne sütü ve %30'unu katı gıda oluşturmalıdır. (2 öğün katı gıda)
9-12 ay arası bebeklerde bu oran % 50 anne sütü, % 50 katı gıda olmalıdır. (3 öğün katı gıda)
1-2 yaş döneminde ise bebeğin günlük besin ihtiyacının %40'ını anne sütü, %60'ını ise katı gıda oluşturmalıdır.

Öncelikle bebeğe neler vermeliyizden önce neler vermemeliyiz?
Bal
Yumurta akı
İnek sütü
Patlıcan
Çilek, domates, kivi, fıstık ezmesi gibi alerjik besinler
Deniz ürünleri Sakatat ve şarküteri ürünleri (sucuk, salam, sosis vb.)
Konserve ve dondurulmuş gıdalar
Tuzlu salamuralar, baharatlı hazır gıdalar
Kuruyemiş, patlamış mısır, sakız gibi boğulmaya sebep olabilecek taneli gıdalar
Diyet ürünleri (Herhangi bir hastalığı yok ise)

Gelelim ek gıdada kurallara

-Ek gıdaya başladığınızda ilk önce tattırılmalı ve bebeğin alerjisi olup olmadığına bakılmalı.
-Bebeğinize hiçbir yararı olmayan nişasta, pirinc unu vermeyin.Onun yerine tahıllı ürünler yulaf kepeği, bugday ruseymi ve bugday kepeği verilmeli. tatlandırmak içinde pekmez kullanılabilir.
-Bebeğinizin yemeklerine tuz koymayın.Yag olarakda zeytinyagı tercih edilebilir.

Nelerden başlamalıyız?
YOGURT
Yogurt ideal bir ilk besindir, bebeklerde genellikle severler. Ev yapımı yogurtlar zengin bir kalsıyum kaynagıdır.

SEBZE PÜRESİ/ÇORBASI
Muhallebi ile başlamaktansa sebze püreleri daha besleyicidir. Bebeğinizin sebze püresi yada corbalarını mevsim sebzeleriden secmelisiniz. Alerji riski düşük sebzelerden başlanmalıdır. Örneğin; Havuc, kabak, bal kabagı, patates, tatlı patates.Ayrıca alerji riskine karşı ilk zamanalrda bir yada iki sebzeden yapmakta fayda var. Ayrıca sebzeler vitamin ve mineral acısından cok faydalı o yüzden pişirme şekline dikkat etmek gerekir. Ben sebze çorbalarını pek çorba niyetine değil de püre niyetine yapıyorum.Tencereye azcık su koyup, celik süzgecte buharda haşlıyorum daha sonrada onu celik süzgecte ezerek veriyorum.Eğer koyu olduysa içine haşlama suyundan biraz ekleyip yumuşatıyorum. Çok fazla çorba kıvamında olunca corbanın yarısı su ouyor ve besın değerini kaybediyor.Ayrıca corbalarınıza piştikten sornada 1 cay kasıgı zeytinyagı ekleyebilirsiniz.

MEYVE PÜRESİ/SUYU
Meyveler, vitamin deposu olup bebeklerin ilk besinleri arasındadır. Besin degerinin kaybetmemes için cam rende tercih edilmelidir. Ayrıca suyundan mı püresinden mi başlamak bence bebeğinize göre değişebilir. Kimi annler rendeledikten sonra suyunu sıkıp suyla başlıyorlar. Ben püre ve suyu ayırmadım, ikisini beraber verdim.Biz bir sıkıntı yaşamadığımız için bu şekilde devam ettik. Bence bu tamamen bebeğinizin tercihi.

-Ayrıca bebekler için kefir çok faydalı bir besin kaynağıdır. Evde kendinizde yapabilirsiniz çok kolay sadece kefir mayasına ihtiyacınz var.
-Pekmez de vitamin yönünden çok zengindir. Yiyeceklerini tatlandırmak için kullanabilirsiniz.
-Tatlı patates, normal patatese göre A vitamnini daha zengin ve daha yumusak, tadı da bebekler tarafından daha cok sevilir.
-Beyaz peynir yerine tuzsuz lor tercih etmenizde fayda var.
-Et/kemik suyu 6.ayını doldurduktan sonra corbalarına ekleyebilirsiniz.
-Kıyma 7.aydan sonra az miktarda eklenebilir.
-Tarhana ve mercimek çorbalarının yoğun içeriklerinden dolayı 7. veya 8.aylardan sonra verilmesi gerekiyor.

Şimdilik bilgiler bunlar,
Kerem Ege'nin ek gıdaya geçiş maceralarını ekleyeceğim. Bizi instagramdan da takip edebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder